"Alweer een medewerkersonderzoek, nee toch..?" Het komt voor dat medewerkers vragenlijst moe zijn en het idee hebben dat er toch niets met de resultaten gedaan wordt. Daarom is het zo belangrijk om goed te communiceren en de medewerkers te betrekken bij het onderzoek.
Bij de communicatie rond het onderzoek denk ik aan de vooraankondiging, een verwijzing op het intranet, de uitnodiging van het onderzoek en de informatie bij de vragenlijst. In al deze stukjes informatie aan je medewerkers heb je kans om duidelijk, compleet en consequent te communiceren. Deze teksten hoeven niet lang te zijn, maar deze onderdelen zijn essentieel:
- Een pakkende onderzoeksnaam die overal op dezelfde wijze terug komt; in de vooraankondiging, de intranetverwijzing, de uitnodiging, de vragenlijst en in de groepsresultaten.
- Heldere doelen van het onderzoek: waarom is het nuttig om de vragenlijst in te vullen? Wat heeft de medewerker daar aan? En wat wordt er met de resultaten gedaan?
- Concrete planning en aanpak voor na het onderzoek: hoe en wanneer worden de resultaten gedeeld met de medewerkers en hoe worden zij betrokken bij het bespreken ervan?
- Goede uitleg over de privacyaspecten van het onderzoek.