Wij zijn ervan overtuigd dat een goede meting een sleutelvoorwaarde is, om van onderzoek naar maatregelen en draagvlak te komen. Onze methodes onderscheiden zich, doordat zelfs complexe begrippen zoals tevredenheid of werkstress accuraat en betrouwbaar gemeten worden. Dat maakt ook een goede en waardevolle koppeling met andere bedrijfsgegevens mogelijk, zoals klanttevredenheid, winst, verzuim en verloop (HR-analytics).
Het onderzoeksmodel van SKB geeft inzicht in oorzaak-gevolgrelaties. Hierbij staat de medewerker centraal. De samenhang tussen de werkcontext (links) en het effect op de vitaliteit van de medewerker (midden) kan zo worden berekend. Dankzij deze informatie kun je de vitaliteit van de medewerkers bevorderen, en daarmee jouw organisatie succesvoller maken (o.a. betere prestaties, minder verzuim).
Hoge meetkwaliteit medewerkersonderzoek
Bij SKB kun je er op vertrouwen dat de resultaten van een medewerkersonderzoek nauwkeurig en betrouwbaar zijn en dat ze leiden tot de juiste conclusies. Dat komt omdat we voor de werkbeleving gebruik maken van gevalideerde meetschalen. Dat zijn combinaties van vragen die zo bij elkaar zijn gezocht, dat ze samen een onderwerp heel goed kunnen meten. Veel nauwkeuriger dan wanneer je daar losse vragen voor gebruikt. Zo weet je zeker dat je meet wat je wílt meten.
Onze vragenlijsten zijn wetenschappelijk door en door getest. Onafhankelijke instellingen bevestigen de hoge meetkwaliteit van ons instrumentarium.
Voordelen betrouwbaar meten
de resultaten leiden tot de juiste conclusies voor verbeteracties
je kunt verschillen tussen groepen onderscheiden
veranderingen in de tijd waarnemen (trends)
er kunnen verbanden gelegd worden (oorzaak-gevolg) en voorspellingen gemaakt
een hoge betrouwbaarheid maakt de acceptatie van de resultaten makkelijker, waardoor de discussie intern zich volledig kan richten op het vaststellen van verbeteringen.
Bewezen voorspellende waarde VBBA
De Vragenlijst Beleving en Beoordeling van de Arbeid (VBBA) heeft een bewezen voorspellende waarde voor prestaties, winst, verzuim en verloop. Dat is onder andere gebleken uit promotieonderzoeken aan de Universiteit van Tilburg, maar bijvoorbeeld ook uit langlopend wetenschappelijk onderzoek (de Maastrichtste Cohortstudie) en onderzoek in samenwerking met onze klanten.