Hoe kan een ISO-27001 norm voor een zorgorganisatie hetzelfde zijn als voor een ICT bedrijf? Beide lopen toch geheel andere risico’s? Dat klopt! De ISO-27001 norm bestaat uit een aantal facetten. Eén daarvan, de bekendste, is de Verklaring van Toepasselijkheid, ofwel de VvT. Hierbij wordt uitgegaan van 114 generieke normpunten verdeeld over diverse thema’s, waaronder:
- Beleidsmatig (management)
- Organisatorisch (rollen, functies en verantwoordelijkheden)
- Bedrijfsmiddelen (infrastructuur, netwerk, systemen)
- Personeel (huisregels, in-/uitdiensttreding)
- Fysiek (toegangsdeuren, sleutelbeleid, alarmering, brandbeveiliging)
- Communicatie & operatie (beheer van systemen, processen en procedures)
- Toegangscontrole (identificatie, autorisatie, wachtwoordbeleid, 2FA)
- Systeem-/softwareontwikkeling en onderhoud (documentatie, processen, OTAP)
- Continuïteit (calamiteitenvoorzieningen, verzekeringen, backup&restore)
- Compliency (wet- en regelgeving, AVG)
Bij elk van deze 114 normpunten geef je aan in welke mate dit voor jouw organisatie van toepassing is en in welke mate het een risico vormt. Bij de jaarlijkse externe audit maak je vervolgens aantoonbaar op welke manier je het risico beheerst: bijvoorbeeld technisch (met een policy), procedureel (m.b.v. een procedure of vastgestelde werkinstructie), een combinatie van beide, of een anderssoortige maatregel.
Daarnaast vereist een ISO-27001 certificering dat je ook een eigen risico-inventarisatie uitvoert. Hierbij breng je de risico’s in kaart die specifiek voor jouw organisatie en werkprocessen van toepassing zijn, classificeer je dit naar kans en impact en geef je aan op welke manier je het risico beheerst.
Tezamen met de 114 normpunten van de VvT vormt dit het risico-radar waar je als organisatie op koerst.