brand swoosh

Voorkom burn-out: 5 tips voor starten en stoppen bij thuiswerken

Voorkom burn-out: 5 tips voor starten en stoppen bij thuiswerken

Een uur later dan ‘normaal’ gaat de wekker, hup joggingbroek aan en 5 minuten later zit je met je ontbijt achter je computer, klaar om de werkdag te beginnen. Tussendoor draai je nog een wasje en doe je vast de boodschappen. Ter compensatie werk je ’s middags wat langer door. Na het avondeten valt je oog op je computer en besluit je toch die ene opdracht nog even af te maken. En voor je het weet ben je eigenlijk de hele dag met je werk bezig.

Bewaak grens tussen privé en werk

We zijn heel plotseling in een nieuwe manier van werken terecht gekomen. Hoewel velen een boel voordelen zien aan het thuiswerken, liggen er verschillende risico’s op de loer. Met misschien wel het belangrijkste risico: een heel vage scheidingslijn tussen werk en privé. Ongemerkt ben je bijna de hele dag met je werk bezig, als je niet oppast, terwijl het juist zo belangrijk is om aan het einde van de werkdag afstand te nemen van je werk. Zodat je tijd en energie overhoudt voor privé dingen.

Als je niet voldoende afstand neemt van je werk, en dus eigenlijk continu aanstaat, krijgt je lichaam niet genoeg de kans om te herstellen. Als dit te lang doorgaat loop je de kans oververmoeid te raken en stijgt het risico op een burn-out. Hoe zorg je er nou voor dat je deze grens tussen werk en privé toch bewaakt?
quote
Mieke Petersquote background

Ga een rondje lopen of fietsen, of sluit je werkdag af met een (half) uurtje sporten of yoga. Zo geef je je hoofd ook de tijd om los te komen van de werkdag.

Mieke Peters, adviseur

Tips om je werkdag goed te beginnen en goed af te sluiten

Nu werk en privé zo door elkaar lopen, is het des te belangrijker om je werkdag duidelijk af te bakenen. Wanneer zit je werkdag er nou op? Hoe neem je afstand van je werk? Ik geef je graag tips om goed af te sluiten én om de werkdag juist goed te beginnen.

  • Om de werkdag goed te starten, is het belangrijk om ritme en structuur in je dag aan te brengen. Trek in plaats van je joggingbroek je normale kleding aan, alsof je naar het werk zou gaan. Fiets je normaal naar je werk? Begin dan nu ook met een rondje fietsen. Maak een actieve handeling van het klaarmaken van je werkplek (laptop koppelen, documenten en mappen klaarleggen), dit helpt je namelijk ook aan het einde van de werkdag bij het afsluiten.
  • Voor veel mensen is de reistijd van kantoor naar huis het moment om de dag te evalueren, over de laatste dingen na te denken én de duidelijke overgang te ervaren van werk naar privé. Neem voor jezelf nu ook zo’n moment. Ga een rondje lopen of fietsen, of sluit je werkdag af met een (half) uurtje sporten of yoga. Zo geef je je hoofd ook de tijd om los te komen van de werkdag.
  • Om te voorkomen dat er ’s avonds toch weer allerlei dingen door je hoofd schieten, kan het helpen om de dag af te sluiten met een lijstje: vink af wat afgerond is en noteer waar je morgen mee aan de slag gaat.
  • Neem, zoals je ’s morgens de tijd neemt om je werkplek klaar te zetten, nu ook de tijd om je werkplek op te ruimen: berg je mappen en documenten op en koppel je laptop los. Bevindt je werkplek zich in de woonkamer? Ruim je laptop dan op, zodat je later niet in de verleiding komt hem toch nog even op te starten. Heb je een aparte werkkamer? Sluit dan aan het einde van de dag heel bewust de deur.
  • Om te bepalen wanneer het einde van de werkdag is aangebroken, is het raadzaam om vaste werktijden te hanteren. Zo heb je aan het begin van de dag een stok achter de deur om aan de slag te gaan en is er aan het einde van de dag een duidelijk moment waarop je kan (moet) stoppen. Bovendien is het voor collega’s ook handig om te weten dat jouw werkdag erop zit en ze je beter niet meer kunnen storen.

Kortom, de mens gedijt het beste bij structuur. Houd ritme in de dagen, neem na een werkdag de tijd om mentaal los te komen van je werk en wees je bewust van de grens tussen werk en privé.

Hoe zit het met thuiswerken binnen jouw organisatie?

Ben je benieuwd hoe in jouw bedrijf het thuiswerken wordt ervaren en waar de risico’s schuilen? Speciaal voor deze COVID-19 tijd hebben wij een vragenset ontwikkeld met vragen over thuiswerken, als onderdeel van ons ‘Werkbeleving in Crisistijd’ project. Je leest hier ook ervaringen van andere organisaties.
WerkbelevingInCrisistijd