Een betrokken medewerker presteert beter, meldt zich minder vaak ziek en zal minder snel geneigd zijn om de organisatie te verlaten. Dat is fijn voor de medewerker, maar ook de organisatie heeft met betrokken medewerkers minder te maken met verzuim en verloop.
Wat de oorzaken zijn van eventuele lage betrokkenheid verschilt per organisatie. Wel is er een aantal factoren te noemen die de betrokkenheid van medewerkers over het algemeen vergroten. Denk aan een werkomgeving waar medewerkers zich thuis voelen (
diversiteit en inclusie) en de ruimte ervaren om te leren en initiatief te kunnen nemen. Ook een goede communicatie vanuit de organisatie, heldere organisatiedoelen, inspirerend leiderschap en een goede samenwerking tussen afdelingen zijn factoren die helpen de betrokkenheid te vergroten.
Zijn medewerkers zowel betrokken als bevlogen? Dan zit je als organisatie heel erg goed. Betrokken medewerkers hebben vooral ‘hart voor de zaak’. Bevlogen medewerkers zijn juist enthousiast en passievol over hun eigen werk. Een combinatie van beiden zal dus veel plezier en voldoening geven voor de medewerker en zorgen voor goede prestaties van de organisatie.
Bij SKB brengen we zowel de medewerkerstevredenheid, betrokkenheid als de bevlogenheid van medewerkers in kaart.